måndag 20 juli 2009

det är inte lätt

Att se sin Mor bli så som hon blivit av sin sjukdom.Min Mamma som jag alltid tyckt varit den vackraste(hon är ju det fortfarande i mina ögon),men inte som hon var.Mamma var väldigt noga med färgkombinationer på kläder,smink och allt,men idag har hon inte koll på sånt.
Vi åkte idag till Kolsva och hälsade på min Syster Monika med familj,och hon hade hämtat dit Mamma som bor på ett demensboende i Kolsva,och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var nervös innan jag såg henne.Har inte sett Mamma på många månader(dumt av mig),men,men..
Det första jag reagerade på var att hon såg så gammal o trött ut :-(
Det gick ändå bra,o lilla Mamma var så söt,och ganska skojig om man nu kan säga så?
det som var jobbigt var när Syster Monika o Jag skjutsade hem Mamma till sin lägenhet på ett sovrum o kombinerat kök/vardagsrum.När mamma tittade på kortet på henne o Seppo(sin man som dog för ca 3 år sen) och säger "jävla skitstövel",och pekar på sig själv på kortet och vet inte att det är hon.Mamma verkar tro att Seppo stuckit med en annan kvinna..Önskar jag hade den bilden på Mamma när dom gifte sig,för där är hon så vacker..
När vi sa hej då så bröt jag ihop o skyndade mig ut..Fy fan vad hemskt.
Jag är glad att min Älskling följde med idag,annars hade jag nog inte vågat åka.
Monika ska ta med sin Man o Mamma hit snart och hälsa på,och det känns bra.
Min Lilla Mor..

2 kommentarer:

ketto sa...

ja, hon är så söt:)

Fam. Strömberg sa...

Jag önskar att jag kunde ge dig uppmuntrande ord om att det kommer bli bättre för din mamma. Men med facit i hand så kan jag inte det. Jag ösnkar att jag kunde dela med mig tankar och stödjande ord med erfarenhet men tyärr så kan jag inte det heller. Jag har ingen anhörig med demens men jag jobbar med det och har den kunskapen och den erfarenheten. Det enda jag kan säga är att du skall finnas där för din mamma och resten av familj, stödja varandra och prata mycket om det som händer. Inte hålla det inne. Minns mamma som hon var och inte som hon är nu. Hoppas du inte tycker att jag lägger mig i saker som inte angår mig eller gick på för hårt! Tänker på dig! Kram