fredag 13 augusti 2010

Det här med pajer..

Jag har aldrig gjort en egen paj..Aldrig..Det är ju nästan pinsamt när jag tänker efter.En paj ska väl inte vara så svårt att få till.Jag vet dock varför jag inte gjort nån hittills och det är pga att man ska kladda med pajdegen..Jag har verkligen svårt för det där med att stoppa ner händerna i nåt o kladda omkring.Men nu är det så att jag har världens underbaraste man som inte har nåt emot att kladda,så då delar vi upp sysslorna.Han kladdar och jag fixar med det som kan slevas upp med nåt verktyg.
Så idag tänkte jag om vi ska försöka oss på en paj med köttfärs som blev kvar igår efter middagen,och så kanske vi kan slänga ner lite fetaost och nåt annat gott,sen en vanlig sallad till det.Kan bli helt ok tror jag.
Det visar sig senare.

En annan sak vi har "snöat in oss på" är att läsa utländska recept.Det dyker upp massa maträtter som skulle vara kul att testa. Kika in här http://www.tasteofhome.com/Recipes om ni är sugna på att testa lite "nya" maträtter.
Det kan ju vara lite bökigt med deras "mått",så jag googlade fram en bra omvandlingstabell,så nu finns inga ursäkter.

1/4 cup = 0,6 dl eller 4 msk
1/3 cup = 0,8 dl eller 5,3 msk
1/2 cup = 1,2 dl
3/4 cup = 1,8 dl
1 cup = 2,36 dl
1,5 cup = 3,56 dl
2 cup = 4,74 dl
3 cup = 7,1 dl


1 oz(uns) = 28,4 g
2 oz(uns) 0 3,8 msk
4 oz(uns) = 113,4 g

Sen i vissa recept kan det stå nån ingrediens som man inte har en aning om vad det är,men det är lika där..Bara kopiera och sen söka på google+bilder så brukar det lösa sig.

Nån dag när vi satt och kollade på recept så dök ett gammalt recept upp och det har jag inte ätit sen jag var ca7-8 år och det skulle vara lite kul att se om det är lika gott idag som jag minns att det var då,nämligen Lapskojs..Det ser ju inte helt aptitligt ut,men det kan vara kul att testa ändå.

Nu ska jag ta mig en till kopp kaffe och fortsätta mysa på i min ensamhet.Min kära familj sover ännu,men jag tror nog att det snart börjar rycka i Mickes "kaffetarm".

För övrigt så är det inte världens lättaste sak att försöka skriva när en liten kelsjuk Frells tycker att ljudet från tangenterna är jättespännande och han bara måste undersöka dom närmare.

Inga kommentarer: