måndag 24 december 2012

Julstökande man.

Vi skulle ju ha pysselkväll tillsammans igår, men det slutade med att jag pendlade mellan soffa,toa och sängen.
Fy fasen..
Å det doftade så gott från köket när Micke grejade med olika goda Julrätter.
Har precis druckit kaffe och hoppas magen håller sig någotsånär lugn idag för jag vill verkligen äta av det goda.

Han gjorde bland annat egen korv, min egen Per Morberg.
Malde nöt och fläskkött och kryddade gott,sen skulle dom sjuda ganska lång stund.
Och har man inte riktigt korvskinn så kan man använda plastfolie som är avsedd för micron.



Och så gjorde han Jansson ( som är en av mina favoriter på julbordet), rödbetsallad från min styvfars recept,vanlig potatisgratäng,finsk morotslåda ( som är en annan favorit).
Strax ska vi greja på med äggkok,angels on horsebacks och sånt annat småpyssel.
Jag ska ta en disk som heter duga för den fick stå kvar igår.

Vi sökte efter en pytteliten julskinka,eftersom det aldrig går åt mer än ett par skivor här i huset.
Fanns bara skinkor som vägde 3 kg och mer så vi skippade helt enkelt traditionell julskinka och köpte ett paket kokt smörgåsskinka istället.
Skinkan är visserligen god, men får jag välja så äter jag hellre Jansson och det andra goda.
Kom på att vi glömt köpa hem julmust, men det ska nog gå bra utan om vi inte tar en tur ner till stan lite senare.

Lika bra att sätta igång. 
Kul att det blev en vit Jul..Både ute och inne.


God Jul.

2 kommentarer:

Anki sa...

Vilken duktig man du har!
Hoppas magen höll sig lugn... mycket gott på julbordet :)
God fortsättning på helgen!

Catta sa...

Tack.
Ja, han gillar att greja i köket med olika experiment.
Magen höll sig i schack så jag kunde också äta av det goda.
Förstår bara inte varför man ska äta så mycket av den :)

God Fortsättning :)