onsdag 6 april 2011

Jag har glömt..

Fick en fråga för att bra tag sen om vad vi hade för "budget" när vi gifte oss.
Vet inte varför,men antar att det är av nyfikenhet.
Vi hade ju ett s.k lågbudgetbröllop och jag tänker inte specificiera vad varje sak/del osv kostade utan alltsammans gick på mellan 20-25 tusen.



Jag vill också passa på att ge några tips för er som planerar bröllop.(Med gäster inbjudna)

Fixa ett bröllopskonto och spara pengar.För fast man tror man har koll,så dyker det upp kostnader som man inte räknat med.

Se till att börja planera i GOD tid.
Vi ville ju ordna så våra vänner,nära o kära skulle trivas och ha det trevligt,men det var ändå flera saker som "sket" sig..Så planera,skriv upp saker och ha massor med tid på er.

Be om hjälp med olika saker.Det är massor att ordna med (beroende på hur man vill att bröllopet ska se ut) och man fixar inte det på egen hand om man inte är Superman & Superwoman..Tycker man det är kul och värt det så gör precis allt själv,men jag skulle nog föreslå att man i den mån det går tar hjälp på olika vis.

Ordna med kläder osv i så god tid det går,för det är inte roligt att behöva få panik över nåt som inte är bra dagarna innan det är dags.

Det kan vara kul att pyssla och dona inför bröllop och fest,men det är inte kul att vara helt utmattad i kropp o själ inför den dagen som ska bli er största och viktigaste dag.-Det är alltså inte smart att stå till kl 3 natten innan och greja med dukning,mat osv..Därför skulle jag föreslå Catering eller liknande,eller "hyr" in någon som sköter hela den biten + disk osv.

På själva bröllopsdagen så ska ni inte ha något annat att tänka på mer än er själv.
Mys med frukost i sängen,kliv upp till ett välstädat hem,låt någon hjälpa till med att stryka era kläder,eller gör det ett par dar innan åtminstone,se till innan så ni inte har glömt köpa hem nåt viktigt som ni behöver,osv.
Om du inte är jätteduktig att fixa hår osv själv så fixa tid hos frissan för det.-Tro mig,det är absolut värt det.

Man blir ganska stressad om man vaknar och är jättetrött,hemmet ser ut som skit,kläderna måste strykas (och strykjärnet går sönder),du måste fixa smink o hår-med produkter du har glömt köpa hem och man inser att det är bara några timmar kvar. Inte roligt alls.

Så:
Planera i god tid
Spara ihop pengar
Be folk om hjälp
Vila ut innan

Så.Nu skriver jag inget mer om bröllopet,förens vi varit iväg på vår "Bröllopsresa".


Ibland vill man kanske lite mer än vad man i praktiken klarar av..Så är det.

1 kommentar:

Åsa sa...

Jag och min man planerade hela vårat bröllop själva, och jag vet vilken jungel det är. Har därför lagt till en ny kategori som heter bröllop på min blogg, där jag tipsar, ger idee'r, svarar på frågor osv. Kika in om det är något du har lust ;)
http://asahoffman.blogg.se/2011/april/utkast-april-12-2011.html