söndag 10 juli 2011

Ganska smart.

Förut var jag lite "anti" mot att spara och frysa in småskvättar av överbliven mat, men nu när Micke o Jag bott ihop flera år, och faktiskt lärt oss att det är inte snålt att spara, utan ganska smart, så kan vi ibland hitta och koka till en riktig gourmetmiddag av rester från frysen.

Jag tycker det är skitskoj att ta tillvara på och frysa in sånt som går att frysa.
Som t.ex buljongen vi igår kokade kött i. Det delade jag upp i lagom portioner och frös in. Perfekt som såsbas nån dag.

En ganska smart sak är att istället för att köpa en påse frysta ärtor, majs o paprika på ca 400 gr som kostar nästan 30 kr, är att köpa en påse frysta ärtor, en påse majs och så några färska paprikor och så hacka paprikorna i små bitar, blanda allt och dela upp det i fryspåsar. Då har du plötsligt ca 2 kg ärter, majs o paprika till en kostnad av kanske 45 kr.
Jag älskar att göra såna smarta matfynd, för äter gör vi ju varje dag, och kan man pressa priserna så är det skitkul!

Inga kommentarer: