måndag 24 oktober 2011

Hej Människor.

Vi har haft en genomhärlig helg, med god mat och dryck och massa skratt.

Har aldrig fått så mycket Grattishälsningar som på Facebook, men det kan också bero på att Jag har ju även en egen Fb och där fick Jag grattis på flera olika språk.

Några Grattis fick jag även via telefon,brev och "på Riktigt, med en kram.
Tack Alla som kom ihåg mig.

Idag har jag kört igång med mitt "nyttigare" ätande, och frukosten blev äggröra.
Lite svårt att komma igång och komma ihåg vad man får och vad man inte får äta. Jag var för ett tag sen på väg att bre mig en limpmacka i bara farten, men hejdade mig och tog istället några ostskivor till kaffet.

Middagen blir kött idag, jag drog upp en klump ytterfilé ur frysen i morse. Ska bara iväg och handla potatis så får Micke o Robban äta det till. Själv gör jag antingen broccoli eller blomkålsmos till.
Sen ska jag kika om dom har poofibrer och sånt, så ska jag slänga ihop nåt "brödliknande" ikväll.

Hittade ett recept på "knäckebröd" som jag ska testa också:
150 grader
8 st

2 msk smör
½ dl linfrö
½ dl sötmandel
1 msk sesamfrön
1 msk fiberhusk
2 ägg
½ tsk salt


Sätt först på ugnen på 150 grader. Smält smöret. Mixa linfrö, mandel och sesamfrön i en mixer eller matberedare. Blanda detta i bunke med fiberhusk, smöt, ägg och salt.
Klicka ut ca 8 runda bröd på bakplåtspapper på en plåt. Bred ut klickarna till tunna "skivor", ca 3 mm höga. Strö gärna över valfritt frö för extra smak.
Stoppa in plåten i ugnen och grädde i 25 minuter. Stäng sedan av värmen, öppna ugnsluckan och låt bröden rostas i 20 minuter till.
Smakar himla bra med färskost ovanpå. Förvaras torrt och kallt.


Det som säkert kommer bli lite jobbigt i början är ju det där sötsuget som kan komma, men jag får försöka bita ihop helt enkelt.
Egentligen är jag ingen sötsaksmänniska- dvs godis och sånt, men ibland skulle jag kunna döda för en bit tårta eller så, men det ska nog gå bra utan.

Hej Hopp.

Inga kommentarer: