onsdag 28 december 2011

Smart av Ica Maxi Häggvik ?

Ingen har väl missat bilden som cirkulerar på Fb ang att Ica Maxi i Häggvik har tagit ställning för djuren och inte säljer fyrverkerier i år ?
Det är verkligen ett bra initiativ, nåt annat vore ju korkat att påstå..

Dom gör detta i samband med Djurskyddet Sverige och Svenska Djurskyddsföreningen, och vem som kontaktat vem från början för detta "samarbete" har jag ingen aning om, och egentligen spelar väl inte det nån roll, för det är en bra sak det handlar om, men jag kan ändå inte låta bli att fundera lite så då gör jag det nu.

Om inte jag är helt ute och cyklar tillsammans med google, så lär det finnas en butik som säljer fyrverkerier året om i närheten av denna Ica Maxi-butik, och den butiken har personal som är "utbildade" i att handskas med och sälja fyrverkerier.

Dessa tre stycken med text har jag lånat från google:

"Ansvarig butiksföreståndare och vikarierande butiksföreståndare måste ha fyllt 18 år och genomgått kurs i försäljning och hantering av fyrverkeriartiklar. Kursen håller säljarna med respektive butik. Efter genomgången kurs får vederbörande ett kursintyg som är personligt. Vi förespråkar att alla som arbetar i butiken har genomgått kursen."

"Försäljningslokalen måste uppfylla gällande föreskrifter på förvaring av explosiva artiklar. Lokalen måste ha skyltar uppsatta på att det är förbjudet att röka i lokalen samt all användning av öppen eld är förbjuden.
Lagar och paragrafer som rör försäljning av pyrotekniska varor ska finnas tillgänglig i butiken. Man får endast förvara den mängd krut som står på polisens tillstånd. Utställningsvaror som står utanför disk ska vara utan krutladdning."

" Varor som ej finns i butiken ska förvaras i brandsäkrat lagerutrymme i anknytning till butikslokalen.
Lagret ska vara brandklassat som B30 inklusive lager dörr. På den sida där gångjärn sitter på lager dörren ska vara märkt med E130. Nyckeln till lager ska förvaras på ett betryggande sätt så att obehöriga ej har tillgång till den. "

Det är inte bara att handla in ett lager smällare och börja sälja alltså, utan det krävs tillstånd och utbildad personal, och jag är inte så säker på att alla som säljer "pyroteknik" bryr sig om det faktiskt.
Nåväl, det är vad JAG tror.

Jag läste lite bland alla kommentarer till fotot det handlar om, och dom flesta höjer naturligtvis Ica Maxi till skyarna med kommentarer som:

"Kommer BARA handla på ICA MAXI framöver !!!"

"Bra jobbat ICA Maxi , så ska det vara "

"Heja,heja Maxi :):):):):)Tänk om alla hängde på detta."

"Det var det bästa ngt varuhus gjort på länge, nu måste vi börja handla på MAXI ♥"

Osv, osv..


Jag tror inte att denna Maxibutik förlorar något på att avstå att sälja fyrverkerier, för då hade
dom nog inte gjort detta-däremot har dom vunnit massor genom detta samarbete och denna annons. Smart marknadsföring skulle jag vilja påstå.
Frågan är om dom hade avstått om det inte låg en fyrverkeributik som säljer året runt i närheten?

Dom flesta som kommenterar skriver om deras skotträdda hundar, och jag vet inte, men det kanske mest är hundar som reagerar?

Hur är det med djuren ute i naturen? Det är väl knappast nån som försöker hjälpa dom, och se till att dom har det så lugnt det går?


Jag tycker att fyrverkerier enbart borde få säljas i speciella butiker avsedda för sånt, och jag skulle vilja se fler såna här annonser med med ett par tillägg-som: "vi har tagit ställning för minderåriga och alkoholpåverkade personer som inte kan handskas med krut och eld" så därför säljer vi inga fyrverkerier.

Jag har aldrig köpt fyrverkerier och kommer aldrig göra det heller, jag tycker inte om när ungar springer omkring och smäller och inte har en aning om hur farligt det är. Det är vidrigt när fyllon håller på med raketer när dom knappt kan stå på benen.


...men lik förbaskat så står jag där vid tolvslaget och kollar upp på himlen och tycker det är mäktigt..


Nån mer?

Inga kommentarer: