fredag 27 april 2012

Grattis Engelbrekt

Skapligt ovanligt namn idag, eller vad tycker ni?
Jag känner då ingen som heter Engelbrekt.

Ifall nån såg mig och hunden i morse när vi gick hem så kanske dom trodde att vi övade nån märklig dans, men det var så enkelt som att vi fick hoppa kors o tvärs för det ligger miljoner ( nästan ) maskar på vägen. Eller jag hoppade och hunden ville gärna rulla sig i dom.Men usch
alltså. Å jag som badade henne förra veckan.

Det ser ut som det kan bli bra väder idag.Sola skiner och det är redan +8 grader..
Härligt som tusan.

I eftermiddag ska vi handla och fylla på i frysar och skåp, sist vi handlade så var det så urplockat i köttdiskarna så det blev mest sånt där basic vi köpte.

Vi brukar ju oftast storhandla en gång i månaden, till frysarna framförallt och det är ju ganska smidigt, så behöver man bara handla färskvaror vart efter, men jag har funderat på hur det skulle funka att t.ex veckohandla.
Jag tycker ju det är så kul att planera och greja och det skulle vara skoj att göra veckolistor att handla efter.

Vore också skoj att testa detta:
Denna vecka har vi si o så många kronor att handla för och man får absolut inte gå över den bestämda gränsen, och när veckan är slut så kanske man till o med hållit sig under gränsen och får då ett "överskott" som man kan använda till nåt kul.( eller nåt skittråkigt,haha)
Jag tror att när man bestämt sig för en viss summa som man måste hålla så försöker man automatiskt pressa ner inköpen så att det blir mer "skojpengar" över.
Vad tror ni?
Jag tycker det är ganska smart.

Igår gjorde vi paj och den blev så jäkla god.
Om nån vill ha receptet så kommer det här:
(vi höftar ju oftast, men ni får en aning i alla fall)
Vi gjorde två st ugnsformar så blev det både till matlåda och lunch idag.

1 paket färdiga smördegsplattor som kavlas ut och läggs i formarna.(finns i frysdisken)
Vill man kladda så gör man egen deg.
1 storpack vanlig kokt skinka (smörgåspålägg)
En rejäl bit purjo
1 Gul Paprika
Fräs på skinka,purjo o paprika i stekpannan-utan fett annars blir det för slibbigt.
Det går bra att fräsa utan, för skinkan släpper ur sig fett så det räcker.
Ställ åt sidan.
Förgrädda gärna smördegen i formarna så blir botten lite frasig. Bara nån stund i ugnen. Man ser ju när det är lagom. Grader typ 200-225 eller nåt.
Vispa upp 4 ägg och blanda sen ner en stor burk vanlig keso, en rejäl hög riven ost och ha sen i skink,purjo och paprikafräset.
Späd med lite mjölk om det verkar alltför stabbigt.
Lägg i fyllningen i formarna och släng in i ugnen.
Och det där med tiden..Tja, sisådär 30-4o minuter gissar jag.
Jag brukar ta en pyttebit från mitten och smaka så märker man när det är klart.

En fräsch sallad till såklart. Pajen är som godast när den fått svalna ordentligt.

Micke avskyr keso i vanliga fall, men just denna "stanning" med ägg, keso och riven ost är klockren och det blir gott som tusan.
Man kan ju använda precis vad man vill som "fyllning" och jag ska nån vända testa att göra en grönsakspaj som jag tror kan passa bra till grillat.

Hahaha, är det nåt jag aldrig kommer bli så är det skribent till kokböcker...
Snacka om att babbla onödigt när jag beskriver ett recept.

Snart dags för frukost, och jag är så himla glad att vi har makrill i tomatsås hemma så det blir knäckebröd med det på.

Sen sätter jag igång med tvätt och städ.

Ser ut som detta blir en bra dag. ( fast exakt nu gick solen i moln)

Var snälla <3

Inga kommentarer: