onsdag 22 augusti 2012

Loppisfynd och kökspyssel.

Igår tog jag mig en tur till en Loppis och skrotade omkring i min lilla bubbla.
Jag gillar verkligen att gå och kika på loppisar,och ibland så hittar man nån pryl som man bara vill ha.
Som igår.
Dom här två små knivarna var så himla söta.Mycket mindre än vanliga smörknivar så jag vet inte vad dom egentligen är till.
Dom passar nog bra när man exempelvis äter kex och bredbar ost,så det får bli deras uppgift.
Priset fick dock mig att hoppa till lite. 1 Krona styck så det var ju tur att allt i butiken var på halva priset,så 1 krona för båda,hahaha.


Och så hittade jag två väggljusstakar. Lite sådär slitna och rostiga.
Fanns ingen prislapp på dessa så jag frågade en dam som jobbar i butiken.
Hon kallade på sin kollega och dom stod och tisslade lite,sen kom hon och berättade att dom kostar 50 kr st !!
-Aldrig i livet,då får det vara.
Ena damen började tala om att dom var ju gamla och säkert värda mer,men det är dom absolut inte.
Jag sa att det finns säkert liknande på Pickaboo för en 10,a eller nåt.
Så till slut sa hon att jag fick båda för 20 kr,och det är väl ok.
Ska se om jag hittar ett par ljuskoppar som passar,annars går det bra att ha värmeljusen direkt i dom.
Ignorera dom asfula tapeterna och den ännu asfulare skarven som syns.
Så dåligt gjort.

Igår hade vi en pyssel-eftermiddag i köket.
Vi syltade Tomater och la in gurka och så gjorde vi vår egna variant av "Pulled Pork"
Testa gärna detta nån gång,för det är supergott.

Men vi gör som sagt på ett annat vis.
Steker köttbitarna-(Fläskben) så dom får fin färg.
Kryddar och har i lök och soja,sen får det stå och småputtra ganska länge så köttet blir så mört så det nästan faller isär.
Tar upp det,delar det i små strimlor och sen fryser vi in det.
Snabbt o gott att ta fram om man blir sugen på pitabröd med sallad och köttet i.

Buljongen som köttet puttrat i silas och hälls upp i små plastburkar och fryses in.
Är gott att använda sen när man gör såser och sånt.
Jag älskar att frysa in saker :)
*************************************
Nu är sommarlovet slut så i morse fick jag sällskap till frukost.
Ett tag efter Robban hade gått så var jag på toa,och där hade han minsann gjort ett litet "hyss"..Haha,han är så lustig.
Hittade detta på locket till papperskorgen.
Han kallas Oppeh,och har gjort det sen han var bebis.

Nu ska jag sätta fart här,för jag har ett par ärenden på stan på förmiddan.
Jag kanske hinner in och kika på andra loppisen om jag har tur.


Hej Hopp.

Inga kommentarer: